På ega.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka "ok" så sparas ditt val till nästa besök.
ega-logga
skugga-uppe
Hem/Kurser/Konflikthantering och kommunikation Skriv ut sidan

Välj län






Konflikthantering och kommunikation

Styr det svåra samtalet med positiv påverkan så att båda parter blir klokare.

Vill du lära dig hantera situationerna på ett konstruktivt sätt? Vill du göra det möjligt för de inblandade att komma ur det "med hedern i behåll"? Vill du hitta strategier för att nå fram i ett samtal?

Alla råkar vi ut för svåra situationer på grund av "besvärliga människor" och konflikter. Med rätt kunskap och träning lär du dig förutse och hantera situationerna på ett positivt sätt. Beteendet hos en del personer - oavsett om de är medarbetare eller kunder - skapar problem för både verksamheten och dess medarbetare.

Kanske har du upplevt de riktigt knepiga händelserna. Som när en konflikt mellan två personer helt spårar ur. De involverar fler, och det bildas grupper som kämpar mot varandra. Produktion mot marknad. Teknisk utveckling mot design. Distribution mot lager. Kvinnor mot män, tekniker mot humanister, äldre mot yngre. Alla situationer kanske inte kan lösas perfekt, men du måste kunna hantera dem så att fokus blir framåt.

Kursmål

  • Öka din professionalitet i mötet med besvärliga personer.
  • Att hantera de svåra samtalen.
  • Samtalsteknik.
  • Attityder och värderingar.

Under kursen ser vi på hur konflikter väcks och gror och blir till surdegar och fasta positioner och hur vi kommer ur det. Det innebär bland annat hur man möter den andre för att vinna dennes förtroende, utnyttjar kroppsspråk och röst, kryddar fakta med känsla.

Målgrupp

Alla som har kontakt med människor eller situationer som är eller kan bli "svåra" eller konfliktfyllda av låsta lägen mellan kund eller arbetsgrupper/ medarbetare.

Kursinnehåll

Kursen ger kunskaper om hur man kan förebygga, hantera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Den behandlar också konfliktmönster och det "svåra" samtalet samt ger praktiska modeller för konfliktlösning. Under kursen varvar vi generella modeller med riktiga case.

  • Bli bättre på att föra svåra samtal.
  • Kunna se sin egen påverkan och roll.
  • Förstå vanliga reaktioner hos dig sig själv och andra.
  • Leda den andre till ett "ja".

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Kursledare

Lars J O Larsson

Pris

5 700 kr per deltagare exkl. moms.


Kurstillfällen

2021-01-28
Digitalt klassrum - Zoom
2021-04-14
Digitalt Klassrum - Zoom

E G Andersson Konsult AB

Kyrkogatan 16, 826 32 Söderhamn

0270-105 10

mer.info@ega.se

Org-nr 556367-3556

Besök oss på

Gå till sidans topp

top